Урок №2

Завантажити Урок №2

УРОК № 2

     Тема: Активні і пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу.
     Мета: дати поняття про активні і пасивні дієприкметники, пояснити відмінність між ними, особливості творення і правопис; розвивати вміння утворювати активні і пасивні дієприкметники, правильно писати дієприкметникові суфікси; розвивати пізнавальну активність школярів, логічне мислення, пам'ять; виховувати кращі людські риси.
      Тип: вивчення нового матеріалу.
      Методи: дослідження.
      Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, підручник.


Хід уроку

     I Організаційний момент.
     II Перевірка домашнього завдання.
     Виписати дієприкметники з домашньої вправи, зазначивши рід, число, відмінок та синтаксичну роль кожного. (1 учень на дошці).
Ж.р., одн., Н. в.            с.р., одн., Зн. в.         ж. р., одн., Зн. в.         ж.р., одн., Д.в.                                                                                                                                            
Усміхнена (означ.), схилене (означ.), втоптану (означ.), вихованій (означ.),
Чол. р., одн., Н. в.                         
обеззброєний (прис.)
    Заслуховування власних історій на тему: «Можливість доведена ділом».
Оцінювання учнів.
     III Актуалізація опорних знань .
      Ми говорили про гідність, що це?
Сьогодні ми поговоримо ще про одну рису, притаманну романтичному герою, але її назва зашифрована.
1.     Вибірковий диктант
Випишіть дієприкметники.

Вивчити, вивчений; загострений, гострий; дослідний, досліджений; голодний, зголоднілий; здрібнілий, дрібний; кривий, скривлений; вимити, вимитий; звільнений, вільний.
Ключ: 1-4б., 2-8, 3-3, 4-7, 5-4, 6-1, 7-5, 8-5. (Чесність)
2. Бесіда
     Що таке чесність?
     Які синоніми можете дібрати ? антоніми?
     Яку християнську заповідь знаєте ?
     Чи легко завжди бути чесним ?
     Що станеться, якщо людина обманула ?

     IV Оголошення теми і мети уроку.
Тему дізнаєтесь, розгадавши кросворд. Клас ділиться на дві групи.
1) Який літає.                                         1) Яке розсипали.                                                                         
2) Які крокують.                                    2) Який виконали.                                                                              
3) Який розтав.                                      3) Яку занесли.                                                                             
4) Які посивіли.                                     4) Який перемили.                                                                          
5) Яка співає.                                         5) Яку згадують.                                                                         
6) Який заснув.                                      6) Які відігнули.                                                                         
7) Який радіє.                                         7) Який нагріли.

     V Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею.    
2.     Розподільний диктант.
Запишіть дієприкметники у дві колонки : I – активні, II – пасивні.
Нагороджений, працюючий, переконаний, закручений, посивілий, керуючий, бажаний, знижений, почорнілий, напоєний, нев’янучий, зів’ялий, повідомлений, діючий, оновлюючий, оновлений, досліджений, зашитий, випрасуваний, зображений, відтворюючий, відтворений.

      VI Дослідна діяльність
Робота в парах. Кожний ряд отримує однакові картки.
Завдання : Уявіть себе мовознавцями. Дайте відповідь на 2 питання :
Від чого утворюються зазначені на вашій картці дієприкметники?
За допомогою чого вони утворені ?
Активні теперішнього часу
Активні минулого часу
Пасивні минулого часу
Атакуючий
Плачучий
Тремтячий
Дрижачий
Побілілий
Постарілий
Дозрілий
Наболілий
Принесений
Загоєний
Сказаний
Убитий

Для тих, кому важко виконати завдання, роздається підказка:
1)    Дієприкметники утворені суфіксальним способом.
2)    Визнач суфікс у кожному слові.
3)    Визнач твірну основу .
4)    З’ясуй, до якої частини мови могли б належати твірні слова. Визнач їх час і вид.
Підсумок  дослідження: сформулюйте правило творення активних і пасивних дієприкметників.
Кожне правило порівнюється з відповідним правилом у підручнику учнями інших двох рядів, учнями робляться висновки щодо успішності дослідження кожного ряду. Найактивніші і успішніші оцінюються вчителем .
  Від яких дієслів не утворюються дієприкметники ? (Від дієслів на –ся.)
 Які слова на ваших картках ототожнюються у вас з чесністю ?

   VII Вправи на розвиток культури мовлення.
1.     Опрацювання вправ 232 і 233 у підручнику.
2.     Відредагуйте і запишіть речення.
-         Людина, поспішаючи сказати правду першою, не завжди щира сама з собою.
-         Чесні очі варті більшої пошани, ніж посивівша голова.
-         Пошуки істини не можуть стати немодними, застарівшими, бо стосуються кожного.
-         Бути люблячим справедливість – означає боротися з брехнею у всіх її проявах.

VIII Творча робота в групах
Утворіть дієприкметники за першою буквою та суфіксом.


     IX  Підсумок уроку.
     Що нового дізналися про чесність? Які висловлювання про цю рису характеру сподобалися ? Які висновки зробили для себе ?
     Складання асоціативного куща.                                         Є фото
Які асоціації у вас викликає тема: «Активні і пасивні дієприкметники» ?
                        
     X Домашнє завдання.

Складіть і запишіть невеликий роздум про необхідність бути чесним у сучасному житті, використовуючи активні і пасивні дієприкметники.

Немає коментарів:

Дописати коментар