Урок №1

Завантажити  Урок №1


УРОК № 1

     Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
     Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; навчити розпізнавати дієприкметники в реченнях, доцільно використовувати їх у власному мовленні; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; сприяти формуванню самоосвітніх компетентностей учнів; виховувати повагу до героїчного минулого нашого народу, поглиблювати знання про позитивні якості людини (гідність) та сприяти їх розвитку.
     Тип: вивчення нового матеріалу.
     Методи: частково-пошуковий.
     Обладнання: магнітна дошка і картки, роздатковий матеріал, підручник.
    
Хід уроку

     I Організаційний момент.
     II Вступне слово вчителя.
     Пригадайте, який твір ми вивчали останнім на уроках української літератури ?
(«За сестрою» А. Чайковського)
Як звуть головного героя ?  Які риси характеру йому притаманні ?
      Сьогодні ми поговоримо про ГІДНІСТЬ -  ще одну рису, властиву романтичному герою в літературних творах і необхідну кожній людині в житті.
      Епіграфом до нашого уроку послужать слова китайського філософа Лао-Цзи:
                                                               У складних ситуаціях в житті людина 
                                                      впевнено може розраховувати тільки на власну
                                                      гідність.
                                                                                                   Лао-Цзи
     А як ви розумієте слово «гідність»?  У словнику подається таке тлумачення:
Гідність – це морально-етична категорія, що означає повагу і самоповагу. Отже, які синоніми існують до слова гідність?

     III Постановка проблемного питання.
     Порівняйте пари словосполучень
                Поважна людина – поважаюча людина
                Черствий погляд – зчерствіла душа
 Що спільного і що відмінного? Доберіть синоніми до слів черствий і зчерствіла. У яких словах вам складно визначити приналежність до певної частини мови?
     IV Оголошення теми і мети уроку.
На уроці ми ознайомимося ще з однією формою дієслова, яка називається дієприкметник. Розглянемо загальне значення дієприкметника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. На кінець уроку ви повинні навчитися розпізнавати дієприкметники у реченнях, вчитися доцільно використовувати їх у своєму мовленні.
     V Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником
     Прочитайте правила, використовуючи магнітну дошку, складіть таблицю з окремих слів.
2. Колективне складання учнями таблиці                           ( є фото )
                                                ДІЄПРИКМЕТНИК
                       ДІЄСЛОВО                                           ПРИКМЕТНИК
                       Має залежне слово                               Питання
                       Вид                                                         Узгоджується з іменником
                       Стан                                                        Змінюється за родами,
                                                                                       числами, відмінками 
Табличка з написом «Синтаксична роль» має залишитися не визначеною.
3. Бесіда
Ознаки яких двох частин мови має дієприкметник?
Що таке дієприкметник?
Як ви вважаєте, що є початковою формою для дієприкметника?
Прочитайте. У якій колонці подано дієприкметники? Свою думку доведіть.
Цікава книжка                   
Жовте листя                       
Блискучі очі                        .
Прочитана книжка
 Пожовкле листя 
  Сяючі очі                                                       
Книжка, яку прочитали
Листя, що пожовкло
Очі, що сяють
     V Закріплення нового матеріалу.
1. Виконання вправи 199.
Виписати дієприкметники зі словом, від якого залежать. Визначити рід, число, відмінок кожного дієприкметника.
     Міжпредметний зв'язок : Що об’єднує всі речення цієї вправи? (Про тополю). Розгляньте ілюстрацію Василя Лопати на стор.122 . Чи відповідає вона, на вашу думку, баладі «Тополя» Т. Г. Шевченка?
     Пригадайте, яка ідея цієї балади? (Незнищенність справжнього кохання, вірність почуттям).
     Як вірність пов’язана з гідністю ? (Учні висловлюють власні думки, доходять висновку, що вірність є неодмінною складовою гідності.
2. Самостійне опрацювання правил.
     Повернімося до дієприкметника. У нас залишилася одна ознака – синтаксична роль. У який стовпчик її розподілити?
3. Перевірка сприйняття.
     Чому дієприкметник – не окрема частина мови?
     Яку синтаксичну роль виконують дієприкметники? Куди розподілимо останню табличку? (До прикметника).
4. Робота з текстом.
Прочитайте. Спишіть, визначте самостійно синтаксичну роль кожного дієприкметника.
Справжня гідність людини може бути відтвореною тільки у вчинках. (А.Кнігге)

Гідний чоловік одягає на себе зношений одяг, проте в собі має дорогоцінний камінь. (Лао-цзи)

Немає нічого кориснішого за добре ім’я, створеного власною гідністю. (Вовенарг)

Закон гідних – творити добро і не сваритися. (Лао-цзи)

Справжня гідність схожа на ріку: чим вона глибша, тим менше шуму утворює.(Мішель Монтень)

   Про що всі цитати? Яка подобається найбільше, а з якою не згодні?
   Взаємоперевірка: 1-відтвореною (частина присудка). 2-зношений (означення), 3 – створеного (означення).
5. Словникова робота.
     Перекладіть слово «гідність» російською мовою. (Достоинство).

     Але «достоинство» перекладається українською як   -- гідність ;
-- вартість;
-- переваги, позитивні риси.
     Перекладіть речення, обираючи потрібний варіант.
Достоинство человека ярче сияет в оправе скромности.
Школьная форма имеет массу достоинств.
Разменяйте, пожалуйста, купюру достоинством сто гривень.
6. Творча робота.
     Від поданих дієслів утворіть дієприкметники, запишіть у початковій формі.
Бажати, створити, виховати, виплекати, удосконалити.
     Складіть і запишіть речення про гідність, використовуючи один або декілька утворених дієприкметників. (Заслуховування 3-5 речень).
     VI Домашнє завдання.
Знати правила, розглянуті в класі. Вправа 202 – письм., 203 – усно (за бажанням). Придумайте історію, заголовком до якої могли б стати слова: «Можливість доведена  ділом». Пояснення вчителя фото пальми, зробленої з рельси на Львівському залізничному вокзалі.
     VII Оцінювання.
     VIII Підсумок уроку.
     Заповніть таблицю:
              

                        ЗНАЮ !
                        УМІЮ !




Немає коментарів:

Дописати коментар